Tero EraPosted by Tero Era
2.8.2017

Keskustelu liikenteestä on sähköistynyt Suomessa hienosti kesän aikana. On puhuttu, miten liikkuminen uudistuu sekä teknologisen kehityksen että uusien palveluiden myötä. Edelleen pitää kuitenkin lähteä matkaan ennen kuin on perillä. Eikä joka kysymykseen tarvitse olla vastausta valmiina jo lähtöviivalla.

Naapurissamme Norjassa on ymmärretty, että maan talous ja kilpailukyky eivät tule jatkossa perustumaan öljyyn. Paradoksaalista kyllä, öljyvaltiossa on lähdetty ajoissa matkaan ja kehittämään reippaasti sähköistä liikennettä. Norjalaisetkaan eivät voi tarkasti tietää, millaista polkua puhtaampaan liikenteeseen kuljetaan. Ja millaista liiketoimintaa, osaamista ja yrityksiä maahan matkan aikana syntyy.

Matkaan on lähtenyt myös Shell, jonka toimitusjohtaja ilmoitti hankkivansa seuraavaksi sähköauton. Koska on torjuttava ilmastonmuutosta. Ja koska on muututtava ajoissa, vaikka öljyn kysyntä ei heti vähenekään ja sille on jatkossakin tarvetta esimerkiksi raskaassa liikenteessä, laivoissa ja lentoliikenteessä – toivottavasti bioversiona.

Pohjoismaissa matkalippu sähköiseen liikenteeseen on helppo ostaa

Pohjoismaissa on nyt erittäin hyvä aika lähteä liikkeelle, kehittää sähköistä liikennettä ja vähentää päästöjä. Sähköntuotannostamme lähes 90 % on CO2-vapaata, ja suurin osa siitä on vesivoimaa. Samaan aikaan tuuli- ja aurinkovoima kasvaa voimakkaasti globaalistikin.

Pohjoismaissa on myös yhteinen sähkömarkkina ja ylitarjontaa sähköstä. Lisäksi sähköautot tulevat olemaan kiinni sekä sähköverkossa että netissä. Näin latausta pystytään ohjaamaan edullisimmille tunneille, jolloin sähkön kysyntää on vähemmän tai tarjontaa enemmän tuulen puhaltaessa tai auringon paistaessa. Digitalisaatio onkin sekä sähköauton että uusiutuvan energian paras kaveri. Sähköauton voi muuten jo nyt helposti ajastaa lataamaan itsensä yöllä, kun sähkö on halvinta.

Suomen matkalaukusta löytyy teknologista osaamista uusien liikenneratkaisuiden kehittämiseen aina autoista, latauspisteistä ja energiajärjestelmistä mobiilipalveluihin. Ja yritystä on saada myös Teslan tehdas tänne. Miksei käytettäisi näitä osaamisia, kun ne kerran on jo pakattu mukaan?

Suomen matkalaukusta löytyy teknologista osaamista uusien liikenneratkaisuiden kehittämiseen aina autoista, latauspisteistä ja energiajärjestelmistä mobiilipalveluihin.

Voiko matkaan lähteä ilman valmista latauspiste-
verkostoa ?

Latauspisteet ovat lähteneet matkaan autoja aiemmin, ja lisää on tulossa. Noin 1 000 täyssähköauton Suomessa esimerkiksi Fortum Charge & Drive -verkosto on tänä vuonna kasvamassa yhdessä hyvien kumppaneiden kanssa alle 100:sta yli 200 pisteeseen.

Yli 100 000 täyssähköauton Norjassa Fortum Charge & Drive on selvä markkinajohtaja noin 1 000 latauspisteellä. Asensimme Norjassa viime vuonna enemmän kuin yhden pikalaturin jokaisena työpäivänä, sillä autojen määrä kasvaa niin voimakkaasti. Kun kysyntä ja tarjonta on aika hyvin tasapainossa, homma toimii. Etenkin kun latauspisteet kehittyvät teknologialtaan ja hinnaltaan yhtä matkaa autojen kanssa.

Matkasuunnitelmaan halutaan myös tieto, mihin latauspisteitä laitetaan. Voitaisiinko siinä ottaa Norjasta mallia? Pikalatauspisteille on tarvetta erityisesti pääteiden varsilla. Hyviä paikkoja ovat pitkillä aukioloajoilla palveluja tarjoavat huoltoasemat, pikaruokapaikat ja kaupat. Lisäksi latauspisteitä tarvitaan kaupunkien keskustoihin ja liikkeiden yhteyteen. Osuuspankin kanssa Fortum tuokin 100 latauspistettä noin 80 paikkakunnalle erinomaisille paikoille. Puolinopeat latauspisteet sopivat hyvin kaupungilla tai kauppakeskuksessa asioinnin yhteyteen. Kiireisimmille on hyvä keskustassakin olla jonkin verran pikalatureita.

Pientaloissa lataus onnistuu helposti kotona ja hoituu yöllä nukkuessa. Taloyhtiöissä useamman latauspisteen asentaminen voi vaatia enemmän muutostöitä. Voisiko tähän kannustaa myös porkkanalla?

Sähköisen liikenteen matkalippua on saatava Suomessa halvemmaksi

Hintaero sähköauton ja polttomoottoriauton välillä tasoittuu viimeistään 2025 tienoilla. Esimerkiksi keskikokoisten autojen luokassa vähintään 10 000 euron hintaero tai 200 €/kk ero käyttöedun verotusarvossa on nykyisin este monelle autonostajalle. Itse tykkään yksinkertaisista hinnoittelumalleista, joissa saastuttaja maksaa enemmän ja sähköautoilija nykyistä vähemmän.

Norjan mallia ei tarvitse suoraan kopioida. Se on jo muutaman vuoden vanha, tukea ei tarvita enää niin paljoa tai pitkään.

Mitä matkaohjelmaa olisi tarjolla?

Millaista matkaohjelmaa sitten on tarjolla, kun pikalatauskin kestää noin 20–30 minuuttia? Luonteva vaihtoehto on käydä kahvilla tai syömässä. Samalla voi vastata pariin sähköpostiin tai muokata vaikkapa tällaista blogia. Kannattaa ladata nopeasti vain sen verran, että pääsee kotiin tai muuhun määränpäähän, jossa voi ladata seuraavan kerran. Tankki täyteen tv-sarjakin on jo loppunut.

Toki autojen kantama ja latauskin kehittyy jatkossa. Olemmekin rakentamassa ensimmäisen suurteholatausverkon (150–350 kW) Oslon, Tukholman ja Helsingin välille. Tällöin markkinoille tulevilla uusilla sähköautomalleilla voidaan ajaa Helsingistä Osloon yhtä nopeasti kuin polttomoottoriautoilla.

Jotta sähköautokirjoitus olisi kattava, lopuksi pitää matkata Lappiin. Itsekin tykkään hiihtää, lasketella ja lumilautailla. Toivon, että myös tulevat sukupolvet löytäisivät lunta Lapista ja Alpeilta. Vaikkakin harrastukset tai tarkka matka-aika ovat tulevaisuudessa murheista pienimpiä, jos ilmasto lämpenee.

Lähdetäänkö nyt Suomessakin yhdessä matkalle kohti puhtaampaa liikennettä ja tulevaisuutta?

Tero Era, maajohtaja, Fortum Charge & Drive

————————-

Fortum Charge & Drive -verkostoon kuuluu Pohjoismaissa yli 1400 latauspistettä. Niistä 450 on 50 kW:n pikalatauspisteitä.  Suomessa Charge & Drive -latauspisteitä on noin 120, joista 40 on pikalatauspisteitä ja 80 puolinopeita latauspisteitä, joissa voi ladata kahta autoa yhtä aikaa. Fortum Charge & Drive tarjoaa myös edistyneen pilvipohjaisen palveluratkaisun latauspalveluoperaattoreille ja latausinfrastruktuuriin sijoittaville toimijoille.

Fortum Charge & Drive -latauspisteet kartalla: http://map.chargedrive.com

Tervetuloa mukaan myös Puhdas päätös -kampanjaan! https://puhdaspaatos.com/

Charging station in Oslo

Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s