Rami Syväri
Posted by: Rami Syväri
12.03.2015

Sähkö yleistyy liikenne-energiana. Kaikki johtavat autonvalmistajat ovat esitelleet autoistaan täyssähköversion tai ladattavan hybridiversion.

Norja on sähköautoilun suunnannäyttäjä
Norjassa valtion sähköautoille tarjoamat edut kuten ilmainen pysäköinti, verohelpotukset ja vapautus tietulleista ovat houkutelleet autoilijat ostamaan täyssähköautoja. Niitä on rekisteröity jo yli 45 000. Norjassa onkin väkilukuun suhteutettuna eniten sähköautoja koko maailmassa. Lähes kaikki sähköautot ovat täyssähköautoja eli niissä on voimanlähteenä vain sähkömoottori. Ladattavien hybridien osuus uusista autoista on sen sijaan Norjassa jäänyt olemattomaksi.

Suomessa ja Ruotsissa suositaan ladattavia hybridejä
CD_feature_picSuomessa ja Ruotsissa valtaosa sähköä käyttävistä autoista on ladattavia hybridejä. Autoissa on siis polttomoottorin lisäksi myös sähkömoottori. Täyssähköautojen määrä näyttäisi Suomessa ja Ruotsissa kasvavan hitaasti. Tilanne muuttunee sitä myöten kun autojen toimintasäteet kasvavat.
Liikenteen sähköistyminen kasvattaa sähkön kysyntää mutta ei kuitenkaan vaaranna sen riittävyyttä. Esimerkiksi Norjan sähköautokantaa vastaavan 45 000 sähköauton energiatarpeeseen riittää noin 10 prosentin osuus Imatran vesivoimalaitoksen vuotuisesta sähköntuotannosta. Sähköautot ladataan yleensä yöllä, joten nykyiset voimalaitokset riittäisivät hyvinkin laajaan liikenteen sähköistämiseen.

Norjassa äskettäin julkaistun tutkimusten mukaan norjalaiset autoilijat hankkivat sähköauton ensisijaisesti säästääkseen rahaa ja vasta toissijaisesti ympäristösyistä. Suomessa kuluttajatutkimuskeskuksen tekemään vastaavanlaiseen tutkimukseen vastasi 100 sähköautolla ajavaa. Sähkökäyttöisen ajoneuvon kuljettajat luonnehtivat itseään ympäristömyötäisiksi, uudesta teknologiasta kiinnostuneiksi ja autoilusta nauttiviksi. Vastaajat kertoivat olevansa kiinnostuneita hankkimaan yleisautoksi mieluummin ladattavan hybridin kuin täyssähköauton. Rekisteröintitilastojen mukaan myös ruotsalaiset hankkivat useammin ladattavan hybridin kuin täyssähköauton. Suomalaiset ja ruotsalaiset sähkökäyttöisten ajoneuvojen kuljettajat haluaisivat ajaa sähkökäyttöisillä autoillaan pidempiä matkoja kuin norjalaiset sähköautoilijat, jotka usein hankkivat sähköauton talouden toiseksi autoksi.

Suomen pohjoisin sähköautojen pikalatauspiste Levillä

Suomen pohjoisin sähköautojen pikalatauspiste Levillä

Täyssähköautojen läpimurron suurin este näyttäisi maailmanlaajuisesti olevan sähköautojen korkea hankintahinta, ja monelle autoilijalle liian lyhyeksi koettu toimintasäde. Pohjoismaissa autoilijoita arveluttaa lisäksi sähköauton toimivuus talvella. Huoli on aiheeton, sillä esimerkiksi Levin hiihtokeskuksessa sähköautoja käytetään päivittäisessä toiminnassa ympäri vuoden. Sähkökäyttöisten autojen hinnat tulevat laskemaan lähivuosina valmistussarjojen ja autonvalmistajien välisen kilpailun kasvaessa. Toimintasäde taas kasvaa sekä akkuteknologian kehittyessä että teholatausmahdollisuuksien lisääntyessä. Molemmat lisännevät täyssähköautojen myyntiä, myös Suomessa ja Ruotsissa.

Saksa vauhdittaa sähköautoilua
Autonvalmistuksen suurvallan Saksan hallitus ilmoitti äskettäin vauhdittavansa sähköautojen kysyntää kasvattamalla moottoriteiden varsilla sijaitsevien teholatauspisteiden määrää, nykyisestä 100:sta noin 400:aan vuoteen 2017 mennessä. Latauspisteiden määrän kasvattamisella Saksan hallitus haluaa saada liikenteeseen miljoona akkukäyttöistä autoa. Suurin osa näistä autoista tullaan todennäköisesti valmistamaan Saksassa, mikä tukee maan autoteollisuutta ja työllisyyttä.

Monet muut autoilun suurmaat tulevat mitä suurimmalla todennäköisyydellä seuraamaan Saksan esimerkkiä sähköautoilun edistämisessä ja sähköautojen valmistuksen tukemisessa. Seurauksena on sähköautojen määrän lisääntyminen maailmanlaajuisesti, akkuteknologian kehittyminen ja sähkökäyttöisten autojen hintojen alentuminen. Tällöin lisääntyneen kysynnän myötä myös Fortumin Charge & Driven tuotenimen alla tarjottavat sähköautojen latauspalvelut muuttuvat kannattavaksi liiketoiminnaksi.

Fortum jatkaa latausverkoston kehittämistä
Fortum on yli kymmenen vuotta ollut sähköautojen latausratkaisujen kehityspioneereja. Yhtiön kehittämä latausjärjestelmä on yksi maailman johtavista. Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa Charge & Drivella on jo yli 100 teholatauspistettä ja yli 200 peruslatauspistettä. Muun muassa suuret autonvalmistajat Renault, Nissan, BMW ja VW ovat todenneet Fortumin järjestelmän edut, ja valinneet sen yhteistyökumppanikseen tarjoamaan Pohjoismaisille asiakkailleen helppoa sähkökäyttöisten ajoneuvojen latauspalvelua. Vuoden 2015 aikana Charge & Driven operoimien älykkäiden laturien määrän odotetaan ylittävän 1000 laturin rajan.

Täyssähköautot tarvitsevat tuekseen laajan teholatauspisteverkoston. Pienemmillä akuilla varustetuille ladattaville hybrideille riittävät peruslatauspisteet esimerkiksi työpaikoilla ja paikoissa, missä autoilijat päivittäin asioivat.

Teho- ja peruslatauspisteiden asentaminen tai näiden hallinnointi ja huolto sekä latauksen maksutoiminnallisuudet avaavat erinomaiset yhteistyömahdollisuudet muun muassa liikenneasemien, kauppakeskusten, toisten energiayhtiöiden, kuntien, julkisten rakennusten, pysäköintilaitosten ja taloyhtiöiden kanssa.

Rami Syväri

2 comments

  1. Hyvä ja selkotajuinen teksti.

    Sähköautot pääsee oikeuksiinsa kaupunkiliikenteessä ja paikallispäästöttömyys on siellä myös hyödyllistä. Tästä johtuen toivoisinkin Fortumilta pikalatauspisteitä kehä-I sisäpuolelle hyvien palvelujen yhteyteen, mm. Abc asema koskelassa olisi mitä parhain sijainti.

    Pikalatauksesta voisin maksaakin, jos verkko kehittyy oikeaan suuntaan. Kaupunkien väliset pikalatauspaikat on jo aika hyvät hki-turku-tampere alueella, siksi tätä pääkaupungin tilannetta soisi kehitettävän seuraavaksi.

    1. Hei, kiitokset palautteesta ja ehdotuksesta. Välitämme toiveen Koskelasta yhteistyökumppanillemme HOK Elannolle ja huomioimme toiveesi myös omassa suunnittelussa.

      Sähköautoa ladataan pääosin kotona ja toimistolla ja siten saatu energia riittää yleisimpiin päivän asiointeihin. Erityisesti kun hyödyntää päivän aikana myös julkisia peruslatauspisteitä. Pidemmät matkat eivät kuitenkaan taitu sujuvasti ilman pikalatausmahdollisuutta. ABC:n, Nissanin ja Fortumin yhteistyössä rakennettu pikalatausverkosto mahdollistaa liikkumisen kaupunkien välissä erityisesti Etelä-Suomessa ja yhdistää samalla pohjoismaiset pääkaupungit latausverkostolla. Latauspisteet löytää helposti mobiilisivultamme http://map.chargedrive.com

Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s