Heli AntilaPosted by: Heli Antila
12.11.2014


Voiko iso yritys oppia toimimaan kasvuyritysten lailla?

Uskon, että voi. Meillä Fortumissa tämä on nimenomaan yksi tapa rakentaa perustaa tulevaisuuden kasvulle. Edistämme uudenlaista kasvua ja opettelemme uusia taitoja yhtiössämme sekä sisäisillä että kumppaneidemme kanssa tehdyillä yhteisillä ohjelmilla. Olemmekin saaneet mainioita kokemuksia yhteistyöstä start up -yritysten kanssa.

Etenkin nopeus ja ketteryys ovat valttia tulevaisuuden energiamarkkinoilla. Näitä taitoja edistämme sisäisellä Accelerator-ohjelmalla, joka yhdistää kasvuyrittäjien lailla ajattelevat fortumlaiset. Ohjelman kantavana ideana on nopeus. Lyhyen aikaa yhdessä toimivat tiimit keskittyvät kerrallaan yhteen kasvuhankkeeseen. Hanke testataan asiakkaiden kanssa ja tavoitteena on saada nopeasti palautetta ja luoda bisneskonsepti, jota lähdemme toteuttamaan joko itse, tai annamme sen muille edelleen kehitettäväksi.

Ison ja pienen yhteistyössä molemmat voittavat
Verkottuminen ja yhteistyö muiden yritysten – suurten ja pienten – kanssa luovat uusia kasvumahdollisuuksia ja asiakaskonsepteja. Toimialarajat ovat hämärtyneet alalla kuin alalla. Sen takia lähdimmekin mukaan Lahden seudun kehitysyhtiö Ladecin hallinnoimaan Corporate Venture -ohjelmaan Kuusakosken ja S-ryhmän kanssa. Etsimme ohjelmassa suojatiksemme 2-4 kasvuyritystä, joille annamme sparrausta liiketoimintastrategiaan, selkeän kasvusuunnitelman sekä neuvontaa ideoiden kaupallistamiseksi puolen vuoden jakson ajan. Uskon, ettemme ole löytäneet edes nimeksi niitä mahdollisuuksia, mitä joukkoistaminen, digitalisoituminen tai mobiilisuus voivat meille antaa.

Haku ohjelmaan on juuri käynnissä! Katso ohjelman esittelyvideot:


Ohjelman nettisivut:
http://www.corporateprogram.fi

Toimivat ratkaisut löytyvät vain kokeilemalla
Kun haluamme luoda kokonaan uutta, emme voi tehdä sitä entisillä tavoilla, kuten pitkään hiotuilla liiketoimintasuunnitelmilla ja kustannuslaskelmilla. Konsepteja pitää uskaltaa kokeilla. On aina parempi kuopata huono tai epäkelpo idea alkuvaiheessa kuin vasta pitkällevietyjen suunnitelmien jälkeen. Asiakkaiden kanssa on hyvä olla jatkuvassa vuoropuhelussa, koska he eivät välttämättä itsekään tiedä, mitä he parin vuoden kuluttua meiltä odottavat.

SLUSH_Logo_300x100px_red_RGBTällä hetkellä odotan innolla marraskuuta ja kasvuyritys- ja teknologiatapahtuma Slushia. Etenkin tiistain 18.11. ohjelma vaikuttaa mielenkiintoiselta, kun vihreän lavan valtaavat pariksi tunniksi energia-alaa kiinnostavat cleantech-yritykset, uudenlaisten konseptien kera.

 

Heli Antila
Fortumin teknologiajohtaja

 

Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s