Tero_Era_fornenergy_blogPosted by: Tero Era
04.07.2014

 

Sähkö toimii yksinomaisena energianlähteenä täyssähköautoissa ja yhdessä muiden polttoaineiden kanssa ladattavissa hybridiautoissa. Sähköautoilu edellyttää latausinfrastruktuuria, jonka avulla matkantekoon saa tarvittavaa virtaa helposti ja turvallisesti.

Kesäliikenteessä sähköauton voi bongata aiempaa helpommin latauspisteiden yleistyttyä. Fortumilla niitä on Suomessa kolmisenkymmentä. Näistä jo puolet on niin sanottuja pikalatauspisteitä, joissa 80 % akusta latautuu parissakymmenessä minuutissa.
Uusimmat sähköautojen latauspisteet löytyvät Vaasasta ja Turusta, joissa ne avattiin kesäkuussa yhdessä ABC:n ja Nissanin kanssa. Fortumin latauspisteitä on kymmeniä myös Ruotsissa ja Norjassa, joiden latauspisteet ovat löydettävissä helposti samalta kartalta.

sahkoautokuva1

Vähentääkö sähköautoilu päästöjä?

Toukokuussa Teknologiateollisuuden järjestämässä Sähköisen liikenteen foorumissa kysyttiin autoon tankattavan sähkön alkuperästä. Fortumin yhteiskuntasuhteista vastaava Esa Hyvärinen vastasi, että sähköautoiluun siirtyminen rajoittaa päästöjä tuotantomuodosta riippumatta, sillä sähköntuotanto on EU-tasolla päästökaupan piirissä toisin kuin bensiini- ja dieselpolttoaineet. EU-tasoinen päästökauppa asettaa päästöille katon Euroopassa, jonka yli sähköntuotannon kokonaispäästöt eivät voi nousta, olipa autoon ladattava sähkö tehty millä tuotantomuodolla tahansa.

Taatusti päästötöntä sähköä sähkö- tai hybridiautoonsa voi tankata tuottamalla sen itse. Esimerkiksi Fortum Aurinkopaketin* arvioitu vuosituotto 12 paneelilla on noin 2 150 kWh. Tällä määrällä sähköautoilija pystyy ajamaan noin 14 000 kilometriä, sillä sähköauto kuluttaa tyypillisesti 10-15 kWh/100 km. Kaikki Fortumilta sähköä ostavat kuluttajat voivat ladata autonsa kotona uusiutuvalla energialla, sillä Suomessa kaikki kuluttaja-asiakkaille myymämme sähkö on 100% uusiutuvaa ja hiilidioksidipäästötöntä.

sahkoautokuva2

Sähköauto on hyvä kaveri myös vesi- ja tuulivoiman kanssa. Pari viikkoa sitten tämän jutun kirjoittaja ajeli sähköautolla Oulusta Muhokselle ja kävi Pyhäkosken voimalaitoksella, jossa Fortum tuottaa vesisähköä. Muhokselta palatessa autoon tankattiin tuulisähköä Oulussa ABC Prisma Limingantullissa.

sahkoautokuva3

Onko sinulla viiden vuoden kuluttua sähköauto tai aurinkopaneeli talosi katolla?

Toukokuussa TNS Gallupin kanssa tekemämme tutkimuksen mukaan 59 % suomalaisista on erittäin kiinnostunut hankkimaan kotiin tai taloyhtiöön laitteen, esimerkiksi aurinkopaneelin, jolla voisi tuottaa itse osan tarvitsemastaan energiasta. Saman tutkimuksen mukaan 45 % on sitä mieltä, että sähköauto tulee olemaan varteenotettava vaihtoehto viiden vuoden kuluessa. Aktiivisuutta sähköautoilun edistämisessä kuitenkin tarvitaan, sillä vain 6 % suomalaisista uskoo itse ajavansa sähköautolla viiden vuoden kuluttua.

Kaikki on kuitenkin mahdollista. Rune Haaland, Norjan sähköautoyhdistyksen puheenjohtaja, kertoi tästä hyviä esimerkkejä Sähköisen liikenteen foorumissa. Maaliskuussa 2014 Norjassa myydyistä uusista autoista 20 % oli sähköautoja. Norjassa sähköautoiluun on kannustettu poistamalla niiltä tuonti- ja arvonlisävero tarjoamalla ilmaista pysäköintiä ja mahdollisuus huristella bussikaistaa bensa-autojen ohi. Rune Haaland tarjosi esimerkin myös hieman kauempaa: kuussa ajetaan vain sähköautolla. Miksei myös maassa? Suomestakin löytyy jo hyviä esimerkkejä. Turussa toukokuun lopussa järjestettyihin sähköautojen kokoontumisajoihin osallistui lähes 40 sähköistä ajoneuvoa.

sahkoautokuva4

Turvallista ja sähköistä matkaa kesäliikenteessä!

Tero

* Fortum Aurinkopaketin hinta asennettuna 12 paneelilla on 8010€, sis. alv, 19.6.2014.

2 comments

  1. Norjan edistys on kyllä merkittävää! Eilen julkaistujen Trafin ajoneuvotilastojen mukaan Suomessa rekisteröitiin yli 59000 uutta autoa tämän vuoden ensimmäisellä puolikkaalla, ja näistä vain 75 oli sähköautoja, siis todella pieni osuus vaikka määrällisesti kasvua onkin. Meilläkin tarvittaisiin rohkeita verotuksellisia ja lainsäädännöllisiä avauksia!

  2. Sähköauto voisi soveltua. monikemikaaliyliherkkyyttä(MCS) potevan autoksi. Mcs:ssää poteva ei kestä bensan hajua tai kemikaalien hajuja. Uudet muovit uudessa autossa eivät myöskään sovellu tai uuteen autoon laitetut tuoksut. Käytetyssä autossa ongelmaksi muodostuu edellisten käyttäjien hajusteet, jotka ovat pinttyneet autoon. MCS:ssää sairastavalle pitäisi suunnitella alusta alkaen hajuttomuuteen ja luonnonmukaisuuteen tähtäävä auto. Sähköauto voisi soveltua auton energiamuotona. Pakokaasut ja bensanhajut oireiluttavat huoltamoilla liikaa pakokaasut myös kaduilla hajuyliherkkää, joten enemmän vain sähköautoja Kiitos!

Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s